Sammanfattning
utvecklingsstudier delkurs 1 – the shit, final
The Paris decleration
of aid effectiveness:
2005 samlades representanter för länder i Paris där 56 av
dem ingick i ett avtal för att göra Aid mer effektivt. Bakgrunden till mötet
var den snabba ökningen av Aid den senaste tiden och länder som bland annat
Sverige ville se mer resultat. De satte upp ett antal mål med syfte att lättare
kunna nå MDG. Detta satte press på mottagarländerna som krävde mer tid för att
planera genomförandet av sina strategier. Målen skulle främja
resultatredovisning och mer effektivt bistånd, de kan sammanfattas i följande:
- Mottagarländer ska ta mer ansvar för sin egen utveckling
- Givar och mottagarländer ska redovisa resultat bättre
- Givare ska samordna med varandra bättre
- Mottagareländer ska fortsätta med ekonomiska och politiska reformer med syfte att främja den demokratiska utvecklingen i mål mot fattigdomsbekämpning
- Förändrade metoder för givare då de måste anpassa biståndet efter varje enskilt land
Nyckelord: ägarskap, givaranpassning, harmonisering av
procedurer, ömsesidigt ansvarsutkrävande för uppföljning, rapportering av
resultat
Pippa Norris, Ingelhart – The true clash of
civilzation
I den här artikeln menar de att mellanöstern inte är redo
för demokratisering PGA deras värden gällande sexuell liberalisering. De
refererar till en artikel av Huntington där han menar att mellanöstern saknar
de värden som gav oss demokrati i väst: rule of law, separation av stat och
kyrka, skydd av rättigheter och social pluralism. Norris menar dock att han har
fel gällande de politiska värdena i mellanöstern då de är samma som i väst en
pekar på de värden som gäller jämställdhet mellan kön, homosexualitet. Det är
svårt att få demokrati när halva befolkningen är underminerad. Ligger svaret i
att hjälpa dom växa och sen ändra på deras värden?
McGillivray, Mark, "Is Aid Effective?
Huvudargumentet I den här artikeln är att Aid fungerar I den
mån att tillväxt och andra faktorer som visar på minskad fattigdom skulle vara
lägre om den inte förekommit. Den pekar även på att bistånd gått ner sen
90-talet vilket är dåligt om vi ska kunna uppnå MDG.
Bistånd står inför många utmaningar, inte främst MDG.
Biståndet uppgift är alltså att minska fattigdomen men forskning tyder på att
den kan få motsatt effekt. Den här artikeln understryker att bra policys ger
bra resultat av bistånd men det motsatta behöver inte vara sant, bistånd kan
fungera i dåliga styren. Det finns forskning att bistånd kan ha avtagande
effekter efter en viss nivå men detta betyder inte att man ska ge mindre
bistånd utan man ska hitta andra vägar för det. Han menar att kritiken av
bistånd inte är en grund till varför den har failat utan varför den inte
fungerat bättre. Bistånd fungerar bättre i länder med bra styrning.
McGillivray, Mark; Feeny, Simon; Hermes, Niels
and Lensink, Robert, "Controversies Over the Impact of Development aid:
Denna artikel kommer I princip fram till samma slutsats som
den förra: Bustånd fungerar I den mån att tillväxt vore mindre I dess frånvaro.
Den lägger fram en historisk översikt av bistånd. Eter Marshall planen så blev
det väldigt populärt med bistånd. Enligt Harold och Domar modellen så leder
bistånd till högre besparningar och högre besparningar leder til mer
investeringar vilket leder till tillväxt. Detta visade sig dock inte vara sant
då de utgick från att en dollar i bistånd bidrog till en dollar i besparningar.
Det visade sig dock senare på 80-talet att de förekom negativa samband. På
90-talet kom forskningen fram till att bistånd mest ökade konsumtion hos
regeringen och inte hjälpte fattiga. Summa summarum: fram till 90-talet fanns
det ingen enighet i biståndsforskningen. 98 lade WB fram en forskning som visar
att effekterna beror på omständigheter inom landet. Nu började forskningen enas
om att bistånd bara får bra effekter om det finns bra styrning och sund makro i
landet och bör placeras därefter. Dessa teorier har dock fått mkt kritik(inte
minst från Easterley) och pekar på svaga samband, de går inte att mäta pga
inflation, budget underskott, inhemska finans-system, privatisering,
utbildnings policys= det finns så mycket som inverkar så det går inte att säga
om bra policys leder till tillväxt.
Man kan urskilja 5 andra inriktningar gällande
biståndforskning:
- Det har avtagande effekter: en regering kan inte ta upp hur mycket utländskt kapital som helst och pekar på den tyska sjukan(stark inhemsk industri gör valutan så stark att exporten minskar eftersom valutan är för dyr för andra länder). Finns starka belägg för att effekterna kan bli negativa av för mycket bistånd.
- flyktighet och oregelbundet: Om biståndet inte blir beräknelig för mottagarlandet kan det orsaka problem då de är beroende av den, detta visar att bistånd är bra för tillväxt men dåligt när den inte går att räkna med.
- externa effekter och klimatförhållanden: exempel på faktorer är tex trender i handeln, kortsiktig instabilitet i export, naturkatastrofer, etc. studierna att bistånd kan vara effektivt då katastrofer inträffar, man ska placera biståndet efter performance och räkna med dessa aspekter.
- Politisk instabilitet: bistånd bara effektiv då det ligger en stabil politisk grund. Politisk instabilitet ger upphov till osäkerhet och saker som lagändringar, etc vilket hämmar investeringar därför leder inte bistånd till något bra.
- institutionell kvalitet: Burnside och Dollar, pekar på ruel of law, politisk effektivitet, kvaliteer i reglering, kontroll av korruption= bestämmer inkomst nivåer i ett land
Biståndsdebatten fortsätter dock och det råder bara viss
enighet om att bistånd ska placeras efter bra policys. Detta är dock
motsägelsefullt då många av de fattigaste länderna just har problem med
policys. Bistånd kan påverka tillväxt direkt men även genom investeringar,
import, policys, aggregerad allmän sektor. Ett sätt att närma sig effekterna på
ett bredare plan är genom att inräkna politisk stabilitet, demokrati,
strukturell sårbarhet, etc.
Bourguignon, Francois. & Sundberg, Mark.,
"Aid Effectiveness: Opening the Black Box",
Det råder ingen enighet om bistånd fungerar, bistånd har
behandlat som en “svart låda” och för att få mer klarhet måste vi öppna den. Debatten
har behandlat bistånd som om det vore en entydig resurs och om det krävs mer
bistånd för utveckling. Som bäst enas litteraturen om att den har en liten
positiv inverkan. Mycket bistånd går förlorat till konflikt. Det finns även
många problem i att mäta effekter, tex hur det ligger till på kort eller lång
sikt, olika länders speciella förhållanden och ett lands specifika egenskaper.
Easterley menar att bistånd inte gett några resultat medan
Collier menar att det skulle varit mycket värre utan den. Det är inte heller
lätt att definiera utveckling; inkomst, läskunnighet, tillgång till sanitet,
friheter, fattigdom, etc. Det går inte att säga hur mycket en dollar bistånd ger
till ett barn, det behöver alltså bättre förståelse gällande bistånd och dess
outcomes.
När man öppnar ”the blackbox” kan man urskilja 3 länkar:
- Policys till outcomes(kunskap) – utvecklingens avkastning bestäms av policys
- policymakers till policys – em är att se om lokala policymakers gör bra policys(detta handlar om governance)
- external donors/IFI:s till policymakers – NGO, aid-agencies, etc, man måste veta om de lokala förhållandena för att se om pengarna hamnar rätt, teknsik assistans och lånevillkor är 2 sätt att influera policys

Vad vet vi då om bistånds effektiviteten? Från policys till
outcomes så vet vi rätt mycket om makroeffekter, effekter på investeringar,
etc. vi vet även mycket på mikronivå och börjar få mer kunskap(Progresa). Dock
är det omöjligt att utvärdera alla projekt.
Länken från poicymakers till policys beror till stor del på
styrning, det finns det som tyder på att bra styrning ger bra policys. Länken
från donatorer till policymakers avslöjar en historia av misslyckande.
Vi går mot en ny modell, 2 inriktningar= varje land måste ha
sin egen utvecklingsstrategi som givarländer ska anpassa sig efter, den andra
handlar om allokering efter performance. Dock kan det vara svårt att veta om
man ske bistånd till de som kan visa resultat eller de som behöver det mest,
där måste man ge bistånd på andra sätt. Gruppering av donatorer, harmonisering,
bättre övervakning behövs fortfarande för att förbättra effektiviteten.
Slutsats: vi vet en del om bistånd och allt bistånd är inte
dåligt, för att förbättra utveckling måste vi få mer kunskap om de 3 länkarna.
Nödvändigt att bygga en ny biståndsmodell efter de 2 kriterierna.
Berman, Sheri, "How Democracies Emerge:
Lessons from Europe
Det finns ingen rätt tidpunkt för demokratisering,
universialister mot prekondialister. Hon tror dock inte att någon är helt
korrekt om man tittar på historien men lutar mer åt UNI hållet. Hon pekar på
att många av dagens starka demokratier har våldsamma bakgrunder, tycker inte
att det är konstigt att många av de unga demokratierna är svaga då vi också var
det i början. Hon håller inte med PRE om att utvecklingen bör vara linjär och
ordnad på ett visst sätt
Demokratiprocessen går i vågor. 1974 kom den tredje vågen då
många länder fick demokrati, detta gav en stark knuff mot UNI hållet. Då
började man fokusera mindre på strukturer och mer på demokratiprocessen. Menar
att demokrati triggas av politiska faktorer som utomstående kan påverka. Det
blev poppis att promota demokrati. Efter 9/11 blev det viktigare än någonsin
med demokrati då det ansågs bidra till säkrhet, det var UNI som trodde på
chockterapi och ville ta bort ett auktoritärt styre och införa strukturer och
stabila institutioner för demokrati. Dock ledde misslyckandet med Irak till en
ny generation PRE.
Mansfield, Edward D. & Snyder, Jack,
"The Sequencing 'Fallacy'"
Man kan kalla dessa PRE då de tror att för att undvika
konflikt bör man göra saker I en viss ordning i den demokratiseringsprocess. De
säger emot Berman och menar att övergången inte behöver vara turbulent om man
har inrättat vissa institutioner som strukturer och regler, fri media kan det
gå mer smooth. Man ska införa vissa institutioner innan man inför massval
annars kan det ge upphov till birthdefects vilket gör det svårare för ett land
att demokratiseras. De menar att externa aktörer bara har en begränsad
påverkan. De utomståndes uppgift är att handla fram oppositionen men att de
själva måste komma med lsöningen, sen kan vi hjälpa till med valen. De tar GB
som exempel där det gick smooth pga deras legala system och fria press. Dock är
det ovanligt att demo sker i rätt ordning, syd afrika är ett exempel på senare
dar.
Institutioner man bör föra in innan är professionell men
inte oreglerad press, rule of law, rätt till egendom, amnesties, intern
demokratisering av eliter. Bra exempel är Polen, Brasilien.
Han argumenterar emot Berman och Carother och säger att det
inte behöver vara våldsamt, pekar på små skillnader mellan gradualism och
sequensing.
Berman, Sheri, "The Vain Hope For 'Correct
Timing'
Berman menar dockatt det inte finns någon rätt tid, priset
för demo är högt, konstant och oundvikligt, länder måste bara betla det. de
Eexempel som M&S pekar på var egentligen våldsamma innan. Exemplet med GB
var en period av konflikter som följdes av en fredlig process. Finns få fall
där sequencing har lyckats därför finns det ingen anledning att skjuta upp
demo. Inte lika oroloig för demokratisering av premature state, demo är svårt
men kan inte fullföljas om det aldrig startas.
Carothers, Thomas,
"Misunderstanding Gradualism",
Menar att M&S har fel, man ska inte vänta ut demo för då
låter man diktatorerna har makten för länge. Menar att det finns studier på att
de länder som införde demokrati tidigt har klarat sig bättre, detta kan dock
betyda att just dessa länder hade rätta villkoren. Finns få fall där man
som M&S menar bildat grupper som fredligt implementerat institutioner och
utan aktivister som tryckt för demokrati. De menar att Polens demo kom ur
demonstrationer. De anser att M&S misstolkat Irak som menar att där
handlade det om en kollapsad stat och det fanns ingen anledning för
demokratisering.
M&S har misstolkat deras teori om Gradualism, den
handlar inte om att vänta med demo utan att ett auktoritärt styre är ett hinder
mot att en fungerande stat med bra lagar. Gradualism handlar mer om att hitta
ett land med få möjligheter för demo och där ta gradvisa steg mot politisk
konkurens medan man samtidigt försöker införa rule of law och state building.
Delar in state buidling i 2 delar:
- statens kollaps: här finns det ingen anledning att föra in demokrati för att de ofta förekommer oerhörda konflikter
- när första fasen är över
Lily Tsai;
I fattiga länder är ofta formella institutioners
accountability låg, finns knappt någon byråkrati för att hålla dem till svars
och det förkommer oftast inga val för att rösta bort politiker. Om det inte går
att hålla någon till svars blir det också väldigt svårt att leverera public
goods.
Det går dock att hålla offentliga människor till svars om
det finns bra sociala solidaritetsgrupper, intrssegrupper, volontärer. Detta
kan sätta press på regering att göra ett bra jobb. Tsai diskuterar moral
standings för att höjs accountability. För att sociala grupper ska höja
accountability krävs det att
- dom är embedding= välkomnar den lokala regeringen
- dom är encompassing= tar med den lokala regeringens medlemmar i gruppen
Om detta är uppfyllt kommer regeringen att känna starka
initiativ till att bidra till gruppen. Sociala grupper kan vara kyrkliga,
linagegrupper(baserade på familjekoncept)
Slutsatsen hon drar är att bara för att det finns dåliga
institutioner så behöver det inte betyda dålig ekonomisk utveckling, pga tex
dessa grupper. Good governance kan skapa utveckling men det motsatta är inte
säkert, dock fungerar dessa grupper mest på lokal nivå
Leftwich, Adrian ,
2005. Democracy and development:
Demokrati är bra pga dess inneboende principer av personliga
rättigheter och civila och politiska friheter. Demokrati är dock
kontroversiellt i en mer fundamental mening i ett utvecklingsperspektiv då
demokratier ofta inte har egenskaper till radikala politiska ändringar och
utnyttjandet av rikedomar som krävs i en utveckling.
För att öka den politiska stabiliteten krävs pro-growth. Att
skapa demokrati ses som ett utvecklingsmål, inte bara för moraliska skäl utan
även för att dessa ses ha mindre benägenhet till konflikter. Det råder dock
tvetydigheter och kompromisser mellan de institutioner som skapar demokrati och
de som skapar snabb ekonomisk utveckling.
Sen 1800-talet har staten facat 2 stora utmaningar:1; hur
man ska skapa snabb och stabil ekonomisk utveckling, 2; hur man ska folket att
få mer att säga till om. Man måste dels se det som en transformation av
sociala, ekonomiska och politiska sektorer men det som verkligen skiljer
utveckling från tillväxt är att se till att alla får ta del av frukterna av
tillväxt. Hög tillväxt är därför möjlig utan utveckling. Därför är en process
som får ekonomisk tillväxt och utveckling att gå hand-i-hand ofta våldsam.
Processen för utveckling har alltid krävt radikala ändringar i den
socio-politiska och ekonomiska sfären men dessa ändringar är andra än dom som
krävs för demokratisering.
Freedom house krav på demokrati in order of importance:
- ett kompetativt multipartiellt politiskt system
- rösträtt för alla vuxna
- regelbundna och regelrätta val med rätt till iminutet
- offentlig rätt till politiska partier och fri media
Detta är starkt kopplat till civila och politiska
rättigheter, rule of law, rätt till egendom, etc, för att detta ska fungera krävs
en stark stat. Det krävs dock olika stater för demokrati och utvecklign, för
utveckling krävs någon form av auktoritet(warlord eller trade org).
Det finns 2 informella institutioner en säker och stabil
demokrati vilar på men som samtidigt gör den koservativ:
- förlorarna måste acceptera sitt nederlag
- vinnarna kan inte ändra hur som helst
Han tror på att vi måste stärka statens roll för utveckling.
På 80-talet när många gick ifrån auktoritära styren trodde man att man skulle
minska statliga interventioner= Washington consensus. Han menar att det inte
direkt var något fel med det utan att även om staten behövde lägga sig i mindre
på vissa områden så måste den lägga sig mer i på andra. Han tror att
misslyckandet hos många liberaliserade stater var att detta inte fick
tillräckligt med uppmärksamhet och att man måste se till alla dimensioner
stateness och hur de är relaterade till ekonomisk utveckling.
Skiljer på 2 egenskaper hos en stat
1.
scope: handlar om olika mål och funktioner
staten tar på sig
2.
strenght: har att göra med statens förmåga att
planera och utföra policier, rena lagar, transparens, kontrollera korruption
och ha accountability
Att mäta dimensionen mellan dessa ger oss en inblick i hur staten
kan ingripa på olika sätt i ett land.

Det bästa enligt en ekonom skulle vara att befonna sig där
USA är och det sämsta i Brasilien. Detta har dock ändrats sedan 90-talet då
ruta 3 ansågs vara bäst då marknaden skötte allting. Washington konsensus ville
att man skulle minska scope genom att ta bort tullar, privatisera, etc.
Strenght borde prioriteras framför scope och det är problemet med Washington
konsensus: rule of law är er basic än privatisering. Det är dock svårt att
generalisera men för ekonomisk tillväxt krävs mer strength än scope.
Utvecklingspolicyn har varit knepig: efter kalla kriget drog
man på liberalisering och minskning av statlig inverkan. 10 år senare menade
man att mycket i utvecklingen ligger i statliga institutioner. Man hade alltså
missat en stor del i stadsbygnads isntitutionen som dimensionerar mellan scope
och strenght. Hur tar man sig då till Danmark(utvecklat land med bra
institutioner)? Det finns tillräckligt med politisk kraft men inte tillräcklig
lokal efterfråga för fler reformer. Man har försökt höja efterfrågan genom tex
villkor för lån men det har inte blivit bågra framstående resultat.
Almén, Oscar, 2003: ‘Local Elections in China
Trots att val I diktaturer inte fyller samma function som I
demokratier så är de viktiga för att utbilda befolkningen, skapa känsla av
deltagande och legitimitet och för att få en uppfattning av vad befolkningen
vill. De skapar också en lins för att analysera en regim.
Valen har olika inflytande och funktioner på olika ställen,
vissa har varit reformer för att öka legitimitet och andra har använt dem som
ett sätt att öka sin politiska makt. På vissa rural areas har det hjälp med att
få bukt med korruption, de har alltså aldrig använts i direkt demokratiskt
syfte men kanske lägger de grunde för en demokrati och gör utvecklingen
lättare…..sneaky
Centrala ledare vill ha valen men inte lokala då de ser sin
makt undermineras. Valen har gjort sig mer gällande i vissa delar och mindre i
andra. Valen har stöttats av EU och Sida och har växt fram genom påtryckningar.
När lokala val blivit mer institionaliserade har folk blivit mer medvetna om
sina rättigheter och satt press på politiska system och gjort dem mer öppna.
Dock är valen alltifrån fria och självständiga och kontrolleras och regleras för
att behaga regimen. Valen i urban areas har inte blivit lika hyllade som i
rural, detta kan bero på att de som bor i urban areas inte är lika beroende av
statskomiteen som i mindre byar.
Lokala val påverkar lokala frågor och det är dem som har
mest inverkan på folks vardagliga liv, det kan handla om saker som vem som ska
leda byggandet av en väg/skola. Målet med Kina har varit att fortsätta vara
rikt och starkt och dessa val är en reform som kan främja detta och inte ett
sätt att byta ut den sittande regimen då den anses ge upphov till det rika och
starka kina. Dock har de lyckats med att bekämpa korruption.
Zhao, Suisheng, 2010, The China Model: can it
replace the western model of modernization?,
Denna artikel handlar om hur Kina uppnått framgång med ett
auktoritärt styre och om det kan gälla andra länder. Kommer Beijing konsensus
ersätta Washington. Kinamodellen representerar ett samspel mellan fria
marknader och auktoritär stat för att upprätthålla ekonomisk/politisk
stabilitet och tillväxt.
Modellen består av 2 element:
- kopiera framgångsrika element hos liberala ekonomsiak policys genom att öppna för utländsk investering, låg skatt, bygga ut infrastruktur, tillåta flexibel arbetskraft
- låta regimen ha ett fast grepp om lagen, flöde av info, domstol, armen
Betyder då denna modell att fria marknader och demokrati
inte behöver gå hand i hand? Beijing konsensus består av 3 delar:
- pålitliga innovationer och konstant experimenterande med reformer
- fokus på tålbarhet och jämlikhet som mått istället för enbart BNP
- fokus på självbestämande
Dock har de fått kritik då det gått ifrån detta lite och
ojämlikheterna i Kina växer. Kinas ekonomi är även bara delvis fri och staten
har koll över strategiska sektorer och kärnindustrier.
Kina modellen känns lockande på 3 sätt:
- ses som möjlighet för snabb tillväxt
- förakt mot västerländ modell pga USA
- värderingfri: sätter inte massa värden som good governance, rule of law utan handlar mest om ekonomisk strategiska intressen
Denna modell liknar på många sätt den östasiatiska modellen:
neoliberalekonomi kombinerat med auktoritärt styre. Man kan se Kina modellen
som prgamatisk istället för ideologisk(en katt är bra svart som vit så länge
den fångar möss). Kina är även ledd av en stark stat som är för utveckling. Den
har även i huvudsak kopierat den västerländska modellen men tagit bort saker
som minskar statens roll. Man har även infört en del övervakningsreformer för
att öka accountability och ett system där man ställas ansvarig om man gjort
fel.
Kritiken ligger i:
1.
saknar moraliska värden
2.
utvecklingen har inte lyckats på alla sätt och
har ofta genererat miljöförorering och stora samhällsklyftor, klyftorna har
växt mycket på senare dar vilket är ett hot mot den politiska stabiliteten
3.
man har bara studerat den på kort sikt och
tillväxten kan avta eller gå bakåt
UNDP definition of good governance
Vill öka good governance som primärt för att minska
fattigdom. De definerar mänsklig utveckling som att öka valen för
människor(främst kvinnor/sårbara), skyddande av liv, detta menar att skapa en
miljö för att leva långa och hälsosamma liv.
Pekar på att tillväxt inte nödvändigtvis betyder att de
fattiga får det bättre(ojämlik fördelning). För mänsklig tillväxt finns 5
aspekter:
- möjliggörandet(öka människor valmöjligheter)
- kooperation(utveckling är kopplat till hur människor integrerar)
- jämlikhet
- hållbar utveckling
- säkerhet
De pekar även på 4 kritiska element för hållbar mänsklig
utveckling; skapa jobb, eliminera fattigdom, skydda miljö, förbättra för
kvinnor.
Bra styrning kan ses som utövandet av ekonomiska, politiska,
administrativa auktoritet för att sköta ett lands affärer på alla nivåer. Det
syftar till hur man ska få alla medborgare att uttrycka sin vilja, rättigheter,
etc. saker som är viktiga är deltagande, accountability, rule of law, att allas
röst hörs. Definieras som de processer och strukturer som leder politiska och
socio-ekonomska förhållanden.
Governance syftar även till hur man inkluderar den
privatasektorn och organisationer i samhället. Hur man uppfyller samhällets efterfrågningar
effektivt. Institutioner av governance delar min in i 3 sektorer: staten, civil
society, privat sektor. Dessa organiseras för att bidra till hållbar utveckling
för människor genom att etablera politiska, legala, ekonomiska, sociala
omständigheter för att minska fattigdom, skapa jobb, skydda miljön och göra det
bättre för kvinnor. Karaktäristiska egenskaper är: deltagande, rule of law,
transparens, skyldighet, skapa enighet, jämlikhet, effektivitet,
accountability, strategiska visioner. alla dessa hänger ihop och skapar det
ideala samhället(ingen har allt). UNDP guida länder att hitta sätt balans
mellan dessa, inte bara här för att skapa bra styrning utan även inrätta
institutioner för bra styrning.
Både staten, civil society och den privata sektorn har unika
positioner för att skapa mänsklig utveckling.
Staten: definiera medborgarskap, vara auktoritet som
upprätthåller ordning, ha ansvar för allmänna saker, skapa en miljö för
mänsklig utveckling, skapa ramverk för allmän och privat aktivitet, förse
public goods(skola, vård), hålla stabil makro, se till de svaga, decentralisera
politiska och ekonomiska system för att alla ska få säga sitt. Trycket som ska
stabiliseras kommer från privat sktor, medborgare som vill ha accountability,
globala aktörer.
Privat sektor: primär aktör för jobbskapande/inkomster. I
många länder måste den privata sektorn bli mer transparent och konkurrerande på
den internationella marknaden. Jämlikhet, balans mellan kön, bevarandet av
miljö, expansion av privat sektor, ansvarstagande och effektivitet kan inte
endast uppnås av den privata sektorn utan staten måste hjälpa. Det staten kan
göra är att upprätthålla stabil makro, hålla kvar konkurrens, försäkra de
fattiga att ha tillgångar, göda stora företag, attrahera investeringar och
överföra kunskap och teknologi, se till rule of law, skydda miljön.
Civil society: måste skydda människors rättigheter, dessa är
samhällets politiska ansikte som organiserar dem till mer slagkraftiga grupper, gör politisk
och social interaktion lättare och mobiliserar deltagande.
Globalt sammanhang: utrikeshandel, utbyte av info,
världsekonomi, grannskapseffekter, unioner, globala lagar, externa effekter,
globalisering, styrning kan inte längre ses som slutet inom landet.
För utveckling krävs alltså att bygga en stabil stat som
folk kan lita på. Lika vitkigt är det att alla kan ta del av globaliseringen
och ha möjlighet att delta i offentlig sektor.
Easterley, William & Ross Levine, 1997.
Africa’s Growth Tragedy: Policies and Ethnic Divisions,
Denna artikel undersöker hur den etniska mångfalden påverkat
Afrikas utveckling. Den undersöker generellt hur etnisk mångfald påverkar
ekonomisk prestation, tex utförandet av allmänna policys, politisk stabilitet
och andra faktorer som påverkar ekonomin. Huvudargumentet är att Afrika
misslyckats just PGA sin etniska mångfald.
Dom använder ett mått som kallas ETHNIC, detta är ett
instrument för att undersöka korruption. De undersöker finansiell framgång,
infrastrukturell tillväxt, politisk stabilitet, etc, hur påverkar etnicitet
detta direkt? De använder olika faktorer för ekonomisk tillväxt: förekomst av
svarta marknader, BNP, budget överskott, telefoner per capita. Etnisk mångfald
är starkt kopplad till dåliga saker, fattigdom, konflikter och saker som
påverkar tillväxt mer subtilt än att endast vara våldsstimulerande.
Ett problem med etnisk mångfald är att de blir svårt att
tillförse public goods, det finns fler prefrenser(tex en skola; vart ska den
ligga och vilket språk). 14 av de mest etniskt heterogena länderna ligger i
Afrika.
För att förstå Afrikas tragedi krävs det en bredare
förståelse mellan de ofödelaktiga egenskaper de har oh låg tillväxt. Ett
resultat av låg utbildning, politisk instabilitet, underutvecklat finansiellt
system, höga underskott, dålig infrastruktur, skevt utbyte med utländska
marknader. Alla dessa faktorer har starka kopplingar till etnisk mångfald och
detta är generellt för hela världen. Splittring i prefernser gör att landet får
svårt att införa public goods vilket orsakar långvarig dålig tillväxt. Moss
håller med om att nästan alla afrikas konflikter har någon form av etnsik
grund. Kan dock leda till bra saker som samarbeten över gränser.
Lewis, Peter, 1996. Economic Statism, Private
Capital, and the Dilemma of Accumulation in Nigeria ,
Menar att ekonomsik statism är förknippat med
strukturalistsikt ekonomsikt synsätt då staten måste reglera marknaden och
andra saker för att inte skapa kaos. Det neoklassiska synsättet däremot ser
till marknadens egen effektivitet.
Nigerias ekonomiska stagnation är en växelverkan av politisk
dynamik, dålig utvecklingsstat och ett ihållande rent seeking i den privata
sektorn. BNP har gått ner oerhört de senaste århundradet i Nigeria och de har
en av de mest skev oljeekonomierna i världen. Man har dock försökt med
liberlisering på senare dagar men det har misslyckats att påverka den privata
sektorn. Pekar på 2 fel: de har fokuserat på att förbättra ett fåtal
makroekonomiska saker och trott att det räckt, man har även fokuserat på
politiska ändringar vilket inte påverkat den privata sektorn. Denna artikel
argumenterar att Nigeria misslyckats pga ett dåligt styre. De argumenterar mot
eknomisk statism, rent seeking och kommer till 2 slutsatser:
- liberalisering har inte varit tillräckligt för att få bort det ofördelaktiga bettendet utan man måste fokusera på institutionell förändring
- Nigeria har inte gått ifrån ekonomisk statism utan man har acceptert en marknads orienterad politisk approach
Rent seeking menar att man försöker tjäna pengar på räntor
och icke produktivitets skapande aktivitet
Kritiken i ekonomisk statism ligger i att man inte ser till
marknadens effektivitet. Nigeria är starkt beroende av sin olja och har en
väldigt ineffektiv ickeoljeproducerandesektor, det har fokuserat för mycket på
oljan vilket gjort att de missat värdefulla lägen att få upp sin industri.
Nigeria är starkt centraliserad kring en elit som har hand om ekonomin. I en
ekonomisk statism sker det ett samarbete mellan statligt anställda och
entreunepenrörer som utnyttjar rent seeking.
Man kan urskilda 2 tendenser: Nigeria är centraliserat och
staten uppmuntrar till icke produktivitets skapande aktivitet samt strategier
och lägen för statlig kontroll. Detta härstammar dels från de svaga
institutionerna som de lämnades med efter kolonialismen. De har länge haft ett
militärt styre. Ett sätt att bekämpa statism är tex privatisering.
Maundeni, Zibani, 2004. Why the African
Renaissance is Likely to Fail: The Case of Zimbabwe .
Den här artikeln använder Zimbabwe som ett exempel på att
afrikas nederlag kan kopplas till urgamla traditioner I staten. Zimbabwe valdes
just för att det är ett prakt exempel på failure och inte visat någon
utveckling sen eliten tog makten 1980. Man oroar sig nu för att de inte tar
till sig globaliseringen och därmed kommer hamna ännu mer efter.
1998 samlades afrikanska länder och skrev ”the african
renisance”. Det gar upphov till NEPAD(new partnership for african development),
deras poäng är at Afrika fortfarande är kolinialiserade I sinnet pga kolonialismens
förödande effekter och de en gång för alla måste göra sig fria. De trycker på
att stärka den afrikanska kulturen i utvecklingssyften. Syftet med artikeln är
dock att visa att den afrikanska kulturen bygger på sådant som inte främjar
utveckling och därför är det en dålig ide. Sådant som är kulturellt viktigt är
inte alltid viktigt för utveckling.
Han trycker på statens viktiga roll för att skapa
komperativa fördelar. Afrikanska renisansen menar dock att utveckling inte bara
är politisk utan även kulturell. Poängen är dock att det krävs utvecklings
främjande institutioner för en stat att utvecklas. Hade verkligen det kunnats
bilda en stat med kapacitet för utveckling om den afrikanska kulturen bevarats?
De menar att forna Zimbabwe blev stort pga sina arméer och
inte dess kultur. De var hänsynslösa och närde sig på andra staters bekostnad.
Zimbabwe utmärktes av fragmentisering och O-disciplin innan kolonialismen. Det
var byggt på kortsiktiga rikedomar för ett fåtal(Präster, kungar, warlords). Även
religiösa institutioner hindrade staten från att utvecklats. Poängen är att
Afrikanerna inte var några änglar även om kolonialisterna inte var det heller.
Afrikas historia bygger på att ett fåtal har makten. Kolonialismen medförde
inte de dåliga styrena utan de fanns innan. Kolonialismen hade dessutom inte
total makt då de ofta var begränsade till ett fåtal områden. Den ursprungliga
kulturen var felet inte lösningen. NEPAD kommer bara ena ett fåtal eliter
återigen och inte främja pro-poor growth.
Todd Moss – Afrika
boken:
Kapitel 1:
komplexiteten och osäkerheten i utveckling – boken ger inga svar om
utveckling utan en grund för hur man kan studera den. Det finns många
definitioner av utveckling och ingen är enhetlig. Den här boken utgör dels från
ekonomisk utvecklig men även förmågan för människor att leva ett bättre liv,
utveckling är inte bara ekonomi utan även social förändring.
Afrika är en stor kontinent med oerhörd mångfald. Vi vet
relativt lite om utveckling trots den stora forskningen och den verkar utmärkas
av ett ”nu har jag det rätt syndrom”. Vi har dock lyckats med en del saker och
Moss ger WB cred och säger att många rykten mot dem inte är sanna. 10 tips för
att studera Afrika: inga snabba lösningar, inget är gott/ont, se inte Afrika
som exotiskt, utveckling är alltid politisk, utveckling är mer än pengar, var
försiktig med fakta, var skeptisk mot data, håll Afrikas storlek i perspektiv,
lär dig mer om specifika regioner, åk!
Boken är indelad i 3 delar: inhemsk kontext, en kärna av
utvecklingsfrågor samt regionala och internationella perspektiv. Boken ger en
teknisk insikt i utveckling.
Kapitel 2; historian
och arvet från kolonialismen: Har en lång historia av kolonialismen och det
finns fortfarande kvar trender, kan främst urskiljas på 4 områden: kultur,
etnicitet, rasism, religion. En av de mest förödande konsekvenserna var
slavhandeln. Socialismen har även hängt sig kvar och verkat passa många
afrikanska länder. Svaga och sårbara stater är ett arv ifrån kolonialisterna
spm tex de dåliga gränsdragningarna gett upphov till. Kolonialisterna lämnade
kvar dåliga politiska institutioner. Boken föreslår att allt fokus som riktat
till Afrika kan bero på en bredare agenda som global säkerhet och expandering
av demokrati. Det ekonomiska arvet är på gott och ont, utnyttjade afrikanerna
på O-schyssta sätt men lämnade även kvar bra saker som vägar.
Kapitel 3: stora män,
personal rule, patronage politics: Många afrikanska länder har dominerats
av en handfull stora män, de stora männen skyddar dom under sina vingar och
bestraffar andra. Koncentrerad makt, med personal rule menar att de som
bestämmer sätter lagarna men de gäller inte dem själva. De allmännas tillgångar
är de mäktigas tillgångar. Patronage politics menar att de som bestämmer
tillgodoser vissa grupper med tillgångar och gengäld supportar dessa grupper
dem= hög grad av korruption. Dessa typer av dåligt styrande leder till
predatory regimes som verkar som parasiter på landet istället för nära det.
konvergensen mellan personal rule och patronage politics blir en
maktkoncentrering kring ”THE BIG MEN”. Detta härstammar dels från kolonialismen
men gå även långt tillbaka i Afrikas kultur.
Kapitel 4: våldsamma
konflikter och inbördeskrig: blodiga konflikter har påverkat en stor del av
Afrikas utveckling men det går dock inte att generalisera. Kostnaderna för
konflikter är höga och kan delas in på 4 områden: individuellt, nationellt,
regionalt, globalt. De vanligaste orsakerna till konflikter är: svaga stater,
styrkan av traditionella maktstrukturer, fattigdom, politisk kamp om
tillgångar, vinnaren tar allt tänkande i politiken, utomstående. Etnicitet
brukar även vara en förklaring till konflikt: politiska ledare utnyttjar
spänningar mellan grupper. Finns dock studier om att mångfald kan hämma bråk men
om det finns flera etniciteter som tävlar om makten leder detta till konflikt.
Vissa menar dock att mångfald bygger demokratiska institutioner då folk måste
köpslå med varandra. Finns samband mellan konflikter och underutveckling,
säkerhet= krav för utveckling då folk måste känna sig säkra för att våga
investera, handla, etc. Tillgången till olja kan ofta leda till konflikt då den
ofta blir utnyttjad av en elit. Externa aktörer försöker ofta blanda sig in i
konflikter, på gott och ont.
5: politiska förändringar
och demokratisering: efter övergången till självständighet blev många
afrikanska länder enpartistater med få undantag. På 90-talet skedde många
politiska förändringar som ökade friheter. Trots liberaliseringen så satt många
regerande partier kvar och höll sig kva genom vote-buying och tjuveri. Man kan
se detta som ett vanligt problem för unga stater och att det visar att sådana
här saker tar tid. Även externa saker påverkade den politiska förändringen som
Berlinmuren och Sovjet men även interna påtryckningar för förändring.
Liberalisering är dock inte samma sak som demokratisering,
vi sätter dock ofta likhetstecken mellan dessa då vår definition av demokrati
är liberal. De afrikanska staterna har en stark auktoritär struktur vilken är
svår att rubba, för varje strong man finns det tusen små starka män som folk
lyssnar på. Många ser den etniska mångfalden som ett hot mot demokratiseringen,
nästan alla afrikanska konflikter har någon form av etnisk orsak. Religion är
också en orsak till konflikt men dock mer regel än undantag då många afrikanska
länder har flera religioner.
Nyckeldeltagare i demokratiseringen är: politisk elit,
politiska partier, civil society, NGO, externa donatorer, internationella
organ, internationella NGO. Demokrati är dock inte fokus för att lyckas utan
det är: bra styrning, accountability, transparens och deltagande(dock ofta
saker som utmärker en demokrati).
Del 2 av boken:
Kapitel 6: Afrikas
långsamma tillväxts pussel: Finns inga klara svar till varför Afrika
misslyckats. Ekonomisk tillväxt kan vara användbart att se till som markerare
och mål(ger dock inte hela bilden). Komplext svar till misslyckandet: krig,
policys, institutioner, finns det något unikt med Afrika? Vi vet inte? En
populär anledning är strukturella falleringar och historiska mönster. Till
exempel står det ganska klart att kolonialiseringen inte var till fördel för
dem.
*Andra anlag som diskuteras är: geografi, klimat, demografi,
etnisk mångfald. Dåliga policys som; priskontroller och monopol har lett till svarta
marknader, övervärdering av valutan, oklara regler för ägande som avvärjde
investeringar, stora budget underskott, tokiga lagar, tar lång tid att starta
en business, ingen demokrati, grannskapseffekter, sårbarhet pga deras beroende
av ett fåtal varor, för lite/mkt bistånd och slutligen fattigfällan.*
Kapitel 7: ekonomiska
reformer och politiska justeringar: den främsta strategin för att öka
tillväxten i Afrika har varit olika reformer. Vissa har varit mer eller mindre
framgångsrika. En populär policy var nationalisering av stora industrier,
statligt ägda industrier som innefattar förnödenheter som vatten, el, detta
ledde dock till hämning i konkurrens vilket var hämmande då staten inte var
kapabla till att sköta detta. Detta ledde till att industrierna gick åt
helvete.
Det finns dock många anledningar till staten att blanda sig
i sådana saker tex: afrikansk nationalism, socialistiska influenser, beroende
teorier(hängde kvar sen kolonialismen), ekonomiska teorier(jump starta
ekonomin), elitiska skäl. De statliga interventionerna misslyckades dock och
istället för att bli tillfälliga blev de permanenta. Man vände sig då till
biståndet för hjälp. Donatorerna hjälpte men med krav på
förändring(liberalisering, mindre statlig kontroll, Washington konsensus,
demokrati). *Washington konsensus innefattar; skattereformer, liberalisering,
fri konkurrens, fri handel, privatisering, rätt till egendom, inte manipulera
valutavärdet*. Det finns dock en debatt om Beijing konsensus och varöfr det
lyckades så bra med statliga interventioner i Asien. Det föreslås till exempel
att de gav mer frihet för företagen att komma med tekniska lösningar och bara
gav dem en lätt knuff sen lät dem vara självständiga.
Privatisering är ett om diskuterat område pga tex:
nationalistiska motsättningar, korruption, timing, arbeten, ideologiska skäl.
Gällande reformer så ligger kanske den viktigaste frågan i inte i om man ska ha
dem eller inte utan om hur man ska implementera dem, chock terapier,
sequencing, you name it. Afrikanska regeringar struntade ofta i donatorernas
villkor då både donatorerna och länderna tjänade på genomflödet av pengar.
Nuförtiden ställer dock donatorerna ofta krav på performance och process.
8: internationella
bistånds system: Bistånd är ofta inte funktionellt och det finns bättre
saker ett som ett land kan göra: handel, migration, teknologi, privat
finansiering. Hur ska man då införa bistånd och hur mycket, hur fixar man ett
dåligt system? Exempel på bistånd är Marshall planen, ODA, USAID, DFID, multiartella
organisationer, WB; IMF; UN; NGO. Finns även olika typer av bistånd;
statligt/privat. Ett annat sätt att dela in bistånd är gällande vem det går
till: staten, privata organisationer, vissa specifika projekt. WB lånar pengar
från länder och lånar ut det till behövande, IMF är som deras lillasyster som
ser till vilka som får pengarna. Nuförtiden tar NGO ofta hand om pengar då det
ses bättre då de ofta är närmare folket.
I detta kapitel diskuteras mycket som Easterley tar upp:
stor knuff, fattigfällan, för mkt/lite bistånd, MDG, minska extrem fattigdom,
utbildning, jämlikhet, barndödlighet, sjukdomar, maternal helath, miljö,
globala samarbeten, yata yata. Fungerar bistånd? Ja, kanske, nej, under de
rätta omständigheterna, på sikt, villkor för bistånd, selektivitet, i vilken
form, placera där den gör mest nytta, hur mäter man det, kvalitet i AID, mot
Aids, poorest of the poor, bygga upp efter konflikt, fragmentering, flyktighet,
agenda setting, dålig återkoppling, hur gör man de mer effektfullt, måste
själva bestämma vad de vill ha, untying aid, gemensamt samarbete mellan
givarländer, inte massa små porjekt, mer beräknelighet, mäta outcomes, ge
bidrag istället för lån, ge pengar efter outcomes, tänk en luffare som får en
miljon eller 1000 kr per framsteg.
9: skuldbördor och
skuldlättningar: det har varit utmärkande sen 80-talet att skriva av
skulder vilket setts som befogat då länder ofta betalar skulder från en
tidigare regim. Hur mäter man skulder? Skriver av dem och minskar dem? En skuld
behöver inte vara dålig då man använder andras pengar för investering, har dock
ofta främjat konsumtion inom regeringen.
Afrika har generellt lånat mer pengar än de lånat ut och på
många ställen har skulder blivit en barriär mot utveckling. Dept stock är den
totala skulden och dept service är hur mycket man betalar varje år, dept
service ratio räknar i förhållande till export. Det kan vara missledande att
bara titta till en av dessa faktorer. Lånande för investeringar är inget
problem men om man slösar bort det eller misslyckas med investeringar blir det
ett. Det finns olika former av lån; officiella skulder(till WB, etc),
bilateral(till specifika regeringar), multiateral, kommersiella. Man har på
senare dar skrivit av många skulder pga oförmåga att betala tillbaka. Finns tendenser
att skriva av efter olika villkor.
10: Fattigdom och
mänsklig utveckling: det finns många olika sätt att mäta fattigdom, som
tex: brist(på mat, utbildning, etc) eller Sens definition(brist på frihet). Det
är svårt att mäta fattigdom; låg inkomst(ger inte hela bilden),
livkvaliteer(barndödlighet, livslängd, etc). HDI försöker ge en helfattad bild
om mänsklig utveckling och räknar in många saker. Man kan mäta fattigdom i
absoluta eller proportionella sätt. Dock är det svårt att hitta någon exakt
mätmetod då fattigdom ofta är flyktigt och man måste se till olika variabler.
Ett ofta använt sätt är att titta på jämlikhet inom länder.
De vanligaste förklaringarna till Afrikas fattigdom är:
olycklig historia, dåliga geografi, klimat, sjukdomar, konflikter. Det finns
generellt 2 taktiker för fattigdoms bekämpning; boosta tillväxt och ge de fattiga tjänster
direkt(som vård, utbildning, banker, etc, dock svårt att tillförse dem pga
accountability, skeva spenderingar liten efterfråga, tänk progresa). Boken verkar
dock mena att Afrika behöver högre tillväxt, dock är inte all ökning i BNP
gynnande för de fattiga, se till pro-poor growth för att ha större inverkan på
de fattiga.
Del 3 – regionalism och globalisering
11: regionala
institutioner och NEPAD: Afrikas gränser är dåliga och dragna av tyska
gubbar utan insikt. Lösningen på detta skulle kunna vara integration och
regionala samarbeten men detta har inte gått något bra. Man har inte heller
lyckats med att få tillbaka de ursprungliga gränserna. Många av Afrikas länder
är små och splittrade vilket kan ha hämmat deras kraft i att växa fram som
starka industriländer. Gränserna utgör också ett problem då de hindrar handel.
Pan afrikanism menade att hela Afrika borde efterlikna EU och bilda en monetär
union. Africa union är liknande EU och deras teknisk ekonomiska startegi heter
NEPAD och den syftar mest till infrastruktur, miljö, jordbruk, utbildning,
hälsa.
12: Afrika och
världshandel: Afrika har alltid haft en stor roll i världshandeln men den
har gått ner på senare tid och för utveckling krävs det att den återhämtar sig,
traid not aid. Det här kapitlet tar upp huvudidéerna om handel.
Kolonialismen gynnade till stor del handel genom vägbyggen,
railroads, etc men var bara anpassad efter västerlänningar och därmed väldigt
ojämn fördelad. Nuförtiden är Afrikas handel koncentrerad kring vissa varor och
omrdåen, Sydafrika står tex för stor del. Den minskade handeln kanske inte är
ett problem i sig utan en reflektering av den låga tillväxten. Olja står för en
stor del av exporten.
Andra skäl för minskad handel kan vara dåliga avtal. Det
finns många viktiga skäl till att fokusera på handel då det får länder att
fokusera på att producera det de är bra på och importera det andra= sänker
relativ priserna. Det finns många incitament för fri handel: moraliska,
politiska och ekonomiska men frågan ligger i hur man ska ta sig dit och vem som
ska betala kostnaderna.
Vissa utvecklingsteorier har spått att handels hinder kan
främja den inhemska industrin, detta har dock ofta gått fel och lett till
svarta marknader. Dock inte Asien= de fyra asiatiska tigrarna, handelshinder
ledde till ökad export(pekar speciellt på dessa villkor; stark investering i
utbildning, odemokratisk och auktoritära politiska system under de tidiga åren
av utveckling, high levels of US bond holdings och höga allmänna och privata
sparkvoter).
Afrika har hög grad av begränsad handel. Andra länders
handelsbarriärer kan dock skada dem då(tex om USA ger bidrag till inhemska
bönder kan det göra så att man köpr mindre saker från Afrika). Det största
hindret för Afrikas handel är dock inte andra utan dem själva, saker som
korruption och dålig infrastruktur gör det svårt att producera, det är tex
därför Afrika inte är ledande inom frukthandel. Handeln är känslig eftersom den
är beronde av ett fåtal varor.
WTO= bra då det gör så att alla ländr behnadlas lika inom
handel och hjälper de fattiga. Även om WTO är bra för Afrika så finns det vissa
nackdelar som agenda setting och kapacitets begränsningar.
13: privata investeringar
och affärsmiljöer: Boken har fokuserat mycket på den offentliga sektorns
handlande men i själva verket så är den privata sektorn minst lika
betydelsefull. Mycket av biståndsarbetet har gått ut på att få igång privata
aktörer och privata kapital flöden. För att Afrika ska växa krävs det ett
bättre klimat för att driva en business! Detta kapitel tar upp olika kapital
flöden och några aktörer som länkar utveckling och privata investeringat.
Kapital flöden är rörelse av pengar mellan gränserna och de
kan ske genom privata och offentliga aktörer. Man brukar dela in privat kapital
i FDI(foregin direct investment) och portfolio flow. FDI är ofta mer
långsiktigt medan portfolio är mer rörligt och kortsiktigt. I afrika är
offentligt kapital flöden störst vilket de är ensamma om i världen. Privata
investeringar ses som viktiga då de ofta ger påtagliga fördelar, FDI är mer
kopplat till utveckling då det ofta leder till bra saker som ojbb, byggen och
skatteintäkter. Portfolio är också bra då det representerar flöde av pengar i
ett land. Ett stort problem i Afrika är att det tar lång tid att starta ett
företag, mikrolån kan vara stimulerande för folk att starta företag.
14: sammanfattning:
förbättring måste komma inifrån, inte utifrån men det är svårt att veta hur vi
ska stimulera detta. Afrika har haft viss ofördelaktiga egenskaper och bråkig
historia som kanske stimulerat i negativ utveckling men det är inte ödet!
Afrika måste förbättre sina policys och stat, bekämpa korruption, dålig
styrning för att komma framåt. Bygga institutioner är nödvändigt. En annan sak
som måste tas i beaktning är bistånd. Till sist måste Afrika även ta till sig
globaliseringen bättre.
Amartya Sen –
utveckling som frihet:
Sen skiljer sig från det traditionella ekonomiska nyttoperspektivet
genom att mäta utveckling i människors förmågor, i våra friheter. Fattigdom är
ett sätt att bli berövad sin förmåga och därmed frihet. Utveckling bör ses som
en process som ökar människors friheter snarare än bara genom tillväxt mätt i
BNP. Ser dock inte frihet bara som ett kriterium för utveckling utan dess
främsta medel. Traditionella sätt att se på utveckling genom industrialisering,
BNP, modernisering, eller stigande inkomster kan vara saker som ökar friheter
men det krävs även socioeknomiska förhållanden som rättighetr, förmåga att
utbilda sig. Utvecklingen kräver att man avlägsnar de faktorer som skapar
ofrihet(tyranni, fattigdom, oekonomiska möjligheter, etc). Ofrihet kan bero på
dålig infrastruktur, kränkning av en friheter(från tex regimen) eller ren
fattigdom.
Det finns två huvudskäl varför frihet spelar en central roll
i utvecklingsprocessen:
1.
effektivitetsskälet: åstadkommandet av frihet är
beroende av att människor kan göra bruk av sin handlingsförmåga
2.
värderingsskälet: önskas friheterna eller ej?
Sen trycker också på marknadens roll; att vara emot alla
marknader är som att vara emot alla samtal mellan människor.
Marknadsmekanismens roll är viktig för att bidra till tillväxt men är något som
måste läggas till efter man infört handelsfrihet. Friheten att delta i
ekonomiskt utbyte spelar en central roll i socialt liv.
5 typer av friheter; politiska friheter, ekonomiska
möjligheter, social möjligheter, insynsgarantier, trygghetsgarantier, alla
dessa friheter hjälper en människa att höja en människas handlingsförmåga men
de kan även komplettera varandra
Kapitel 1: detta
handlar om frihetens perspektiv, mkt av litteraturen ignorerar relevanta
faktorer pga ointresse om människors friheter.
Kapitel 2: Frihet
är både mål och det viktigaste redskapet för att uppnå utveckling. Individuella
förmågor är ofta beroende av sociala, ekonomiska och politiska institutioner.
Man måste ta hänsyn till de instrumentella funktioner frihet spelar i att uppnå
utveckling. Frihetens roll som instrumentellt verktyg innefattar fler olika men
sammanhängande komponenter(se de 5 friheterna). Människor måste ses som aktiva
formare av sitt eget öde och inte bara resultaten av utvecklingsprogram. Att
stödja människors förmågor är en stödjande roll i utveckling snarare än en
färdig lösning.
Kapitel 3: detta
kapitel handlar om frihet och rättvisans grunder. Sens capability approach: fattigdom
tar bort friheter att leva det liv man värdesätter, förmåga= vad människor är
till stånd att göra. I det här kapitlet analyserar han Rawls rättvise teorier,
libertansimen och utilirismen och menar att de alla har bra ståndpunkter men
även sina begränsningar. Frihets perspektiv stämmer med utlirismens krav på
välbefinnande, libertanismens engagemang fö valprocesser och Rawls fokus på behov
av faktiska friheter.
Kapitel 4: fattigdom måste ses som förlust av förmåga
snarare än bara låga inkomster. Man måste se till den instrumentella relationen
mellan liten förmåga och låga inkomster, se till skillnader vad det tex gäller
ålder, handikapp, sjukdom, kön, vart man bor, etc. Gamla människor och
handikappade har tex svårare att förvandla inkomst till förmåga(vice verse) och
därför kan fattigdom vara mycket värre än vad pappret visar. Skev fördelning
inom en familj eller relativ fattigdom i ett samhälle kan också vara ett
handikapp. Förmåga perspektivet ger därför en ökad innebörd i vad det innebär
att vara fattig genom att flytta fokus från medlen till de mål som människor
faktiskt vill ha.
Ojämlikhet i inkomst kan skilja sig oerhört vad det gäller
jämlikhet gällande viktiga förmågor, ta tex USA VS Europa som ett exempel.
Kapitel 5: Här
lägger han fokus på marknader. Marknaden fungerar bäst när alla får ta dels av
dess frukter, för att detta ska ske så krävs det tex skolgång, vård, etc. marknaden
kräver ett bestämt men omsorgsfullt handlande. Marknadens bidrag till
effektivitet kan inte betvivlas men det det betyder inte att alla får ta del av
den. För att rättvisan ska kopplas ihop med effektiviteten krävs det att
marknaden kopplas ihop med olika institutioner. Public Goods ör ett exempel på
när marknaden failar, pga det så kallade free rider problemet.
I vår värld finns många institutioner: marknaden, medier,
demokratiska system. Vi måste se till vad dessa institutioner kan åstadkomma tillsammans
för att kunna utvärdera dem. Det kan vara svårt att se varför marknader är fel
då de är så effektiva men man också se till rättvisa. Marknadens resultat
består i grunden av samlade politiska och sociala arrangemang.
Marknadsmekanismer måste därför kopplas till grundläggande sociala möjligheter
som kan bidra till rättvisa, detta kommer i sin tur ge ett direkt bidrag till
mänsklig förmåga. Att utveckla mänskliga resurser lönar sig inte bara genom
livskvalitet utan ökad effektivitet, det gör tex arbetskraften mer produktiv
vilket är ett måste för att vi ska kunna ta tillvara på världshandelns
möjligheter. Fördelarna med mänsklig utveckling är stora och uppenbara.
Kapitel 6: Handlar
om demokratins betydelse, det är viktigt att se sambandet mellan ekonomiska
behov och politiska friheter. Ekonomiska behov är beroende av en öppen debatt,
intensiteten i de ekonomiska behoven ökar de politiska friheternas
nödvändighet. Demokratins förtjänster ligger i 3 skilda företeelser:
- dess intrinsikala: värdet i sig, den direkta betydelsen för mänsklig livsföring är beroende av att kunna delta i politiska och samhälleliga frågor.
- instrumentella funktioner: gör att människor kan göra sig mer hörda
- konstruktiv roll: i skapandet av värden och normer
Argument mot politiska/civila rättigheter
1.
Lee-tesen: demokrati gynnar inte tillväxten
2.
det sägs att om människor får välja mellan
politiska rättigheter och ekonomisk tillfredställelse väljer de det senare
3.
strider mot asian values; mer angelägen om
ordning och disciplin än om rättigheter. Sen hävdar dock att det inte finns
stöd i att auktoritära stater är bättre för tillväxt, ta Botswana som ett
exempel, man kan inte heller mäta alltifrån endast BNP. Dock ska man inte
överbetona demokratins förmåga, den är bra på att förebygga katastrofer men
sämre på att motverka analfabetism, etc. de politiska incitamenten som
demokrati tillhandahåller är dock av stort värde då det trasslar till sig. Den
offentliga diskussionen är en av demokratins kännetecken. Demokratiska
institutioner är inte verktyg för utveckling i sig men deras värden och
yttranden gör dem värdefulla.
Kapitel 7: Sen
menar att genom lämplig politik och åtgärder kan vi utrota hungersnöd. Nu när
människor inte längre producerar mat själva i samma utsträckning så bidrar
marknadsmekanismerna till svält i större utsträckning, t.ex. genom att relativ
priserna på inkomst och livsmedel förskjuts. Hungersnöd kan ha följande
orsaker:
·
förskjutning i relativpriser
·
arbetslöshet i kombo med skyddsprogram¨
·
nedgång i livsmedelproduktion
·
ökning av en grupps köpkraft i förhållande till
en annans
Svält drabbar oftast bara 5-10% av en befolkning vilket
betyder att en omallokering av resurser kan lösa det. detta är faktiskt
billigare än att skapa ersättningjobb som man gjorde i Indien. Ett annat sätt
är att förebygga sjukdomar och ha åtgärdsprogram. Även fokusering på tillväxt.
Normalt kan man förlita sig på 3 steg: statligt stöd för
inkomster och sysselsättning, privatmarknad som sörjer för mat och arbete,
tillit till normal handel och verksamhet. Demokrati är ett bra sätt att utkräva
ansvar vid hungerskatastrofer och uppfylla trygghetsgarantier. Demokrati kan
även motverka ojämlikhet som kan spela en stor roll vid sådana katastrofer. Den
öppna politiken med en livlig opposition i ett demokratiskt land tenderar att
tvinga regeringen att i tid vidta effektiva mått och steg för att förhindra
hungersnöd, något som inte skett under hungersnöd vid auktoritära regimer.
Kapitel 8: detta
kapitel handlar om kvinnors handlingsförmåga och samhällsförändringar. Han har
2 argument varför det är extra viktigt och kan påverka utveckling och tillväxt
direkt om man utbildar kvinnor och ger dem mer friheter:
1.
minskar barndödlighet
2.
minskar fruktsamhetstalen
Utbildning av kvinnor anses ha direkt påverkan på detta och
detta sätts som krav på utveckling. Handlar inte bara att ge dem jobb,
utbildning, etc utan att ändra attityden gentemot dem.
Kapitel 9:
Befolkning, mat och frihet, Malthus trodde att befolkningen skulle växa så fort
att tillgångarna inte skulle räcka, trodde även inte att folk skulle minska
sina familjer frivilligt. Condocert trodde däremot att det skulle växa fram
normer så att folk skulle minska sina familjer. Födelsetalen har minskat med
social och ekonomisk utveckling, tex pga familjeplanering, preventivmedel,
spridning av kunskap. Enligt statistik har kvinnors läskunnighet minskat
fruktsamhetstalen. Sen menar att befolkningsproblemet ofta överdrivs och att
för att få bukt med det bör man inrikta sig på jämställdhet mellan kön, hälsa,
arbetstillfällen, etc. Social utveckling snarare än ekonomisk. Menar att
frivillig social utveckling är bättre än tvång, lösningen på
befolkningsproblemet ligger i mer frihet, inte mindre.
Kapitel 10: kultur
och mänskliga rättigheter: 3 kritiker mot mänskliga rättigheter:
- legitimitetskritiken: rättigheter måste förvärvas med lagstiftning, vi är inte födda med några specifika rättigheter
- Koherens(sammanhangs)kritiken: rättigheter kräver skyldigheter, det är fint med rättigheter som frihet men de betyder inget utan någon som kan stå till svars för dem
- kulturkritiken: finns inga universella värden, Asian values
Dock: om man ska närma sig utvecklingsfrågor krävs det att
man inte är så centrerad kring de som har makten= kritik mot aisan values.
Easterley: den vita
mannens börda:
Kapitel 1: här
pratar han om sökare mot planerare. Enligt honom finns det 2 stora tragedier:
det första handlar om alla fattiga det andra handlar om att bistånden inte
lyckats. Planerare har bra avsikter men tar inget ansvar för att det ska
lyckas. Sökarna däremot anpassar sig efter lokala förhållanden och tar reda på
vad som efterfrågas. Till skillnad från planerare ser de till att kunderna
hålls nöjda. Stora planer leder aldrig till att några vackra mål införlivas.
Ett exempel på hur sökare lyckats är när man sålde malarianät till behövande,
sökarna lyckas pga återkopplingen och ansvarhet. Man kan inte styra ovanifrån
som planerare utan måste befinna sig på gräsrotsnivå. Stora planer är populära
pga att rika människor kräver dem. De fattigas hopp ligger i att vara sökare
som lånar idéer från väst när de behöver dem.
Kapitel 2: Detta
kapitel handlar om myten om den kraftiga knuffen och fattigfällan(de fattiga är
för fattiga för att spara och ta sig ut ur sin fattigdom utan behövs en
biståndsfinansierad knuff). Myten ligger i att de finns en fälla men i
verkligheten beror det på vanstyre. Gott styre och demokrati är ofta relaterad
till långvarig positiv tillväxt. En annan del av myten ligger i att om de
fattiga får en knuff så kan de klara sig på egen hand vilket inte stämt överens
med verkligheten. Biståndet finansierar konsumtion snarare än investering. Han
menar att när man inte lyckas så försöker man lösa problemen på samma sätt men
med större doser.
Kapitel 3: Det går
inte att planera en marknad från ovan. Marknader uppstår alltid spontant och
går därför inte att införa ovan, han är för fria marknader och mot
marknadsreformer. Förändringar som bestäms från toppen stämmer oftast inte med
botten. Tar Ryssland som ett exempel: försökte med chockterapi och införa allt
på en gång vilket inte gick. Strukturella anpassningslån har inte heller varit
lyckade för utveckling.
Marknader fördelar resurser på bästa sätt och skapar handel
som gagnar båda parter, det finns dock en baksida med tex bedrägeri, rika länder
hindrar detta genom legala system men dessa finns inte i samma utsträckning i
u-länder. Betonar viktigheten att ha rätt att äga egendom då det gynnar
investering och gör att folk vågar satsa. Det går dock inte att skriva om detta
på en natt och det som skrivs stannar oftast på pappret. Forskning tyder på att
lagar som uppstår efter lokala förhållanden och inte uppifrån är mer effektiva.
Man kan inte styra uppifrån utan det krävs en förståelse för lokala saker.
Föreslår däremot reformer som införs gradvis efter lokala förhållanden.
Användning av mobiler är ett exempel på hur u-länder anpassar sig.
Kapitel 4: Detta
handlar om planerare och skurkar. U-länder präglas ofta av dåliga styren. Det
finns de som tycker att man bör vara hård mot dessa styren och sätta villkor
för bistånd(USA,IMF,WB) och de som tycker att det inte är alltför dåligt och
att de borde anpassa sig själva(Sachs, FN). Temat med detta kapitel är att
demokrati är bra men inte bra att införa ifrån ovan. Det krävs bra
institutioner för demo. Demokrati är ett system som påverkar underifrån och är
bra för återkopplingen(förmågan att rösta bort de dåliga). Demokratins paradox
ligger dock i att väljarna själva kan rösta bort den. I ett u-land med många
minoriteter är det viktigt att säkra deras rättigheter, demo har visat sig bra
för att försvara minoriteter. Egendomsrätten har ofta setts som ett hot i
demokratier då det går att rösta för omfördelning av resurser.
A. Robinson menar i sin bok att demokrati är en uppgörelse
mellan rika och fattiga. De rika vill inte ha demo men de är rädda för de
fattiga ska göra revolution, de fattiga kan hota dem för att få demokratiska
rättigheter. I en demo måste de rikas intressen vara lagom stort, om det är för
litet går de inte med på det, är det för stort gör de fattiga revolt. Demokrati
är ofta förknippat med en stor medelklass. Oljesamhällen är ofta dåligt för
demokrati då de rika har mycket att förlora på det då inkomsterna från oljan är
lätt att omfördela(råvaruresursen förbannelse= råvarufynden skjuter i höjden
men den långsiktiga tillväxten är dålig) Demokrati är förknippat med att de
inte finns korruption men fria val är inget kriterium för detta. Biståndets
förbannelse vilar i korruption då det gynnar politiska insiders, IMF och WB har
varit dåliga med att handskas med skurkar då de daltat med tjuvar som just
börjat kalla sig för regering.
Kap5) den rike har marknader den fattiga byråkratier
Kap9) att invadera de fattiga
Kapitel 11: det västerländska biståndets framtid, han menar
att man bör gå gradvis fram med små reformer. De utopiska planerna bör skrotas
då det lett till att inget ansvarsutkrävande. Målsättningen bör vara att hjälpa
de fattiga, inte att stöpa om en regering. Man måste sluta villkora biståndet
för vi är inte bättre på att lösa de fattigas problem än de själva. Mycket av
biståndet bör utgå från projekt som att ge vaccin, etc. Det bör även grunda sig
i att sprida kunskap som hur man har en bra makro, banksystem, aktiemarknad.
Alla biståndsinsatser bör granskas och utvärderas i efter hand – skapa
individuellt ansvar istället för kollektivt. Låta biståndsorganen specialisera
sig(detta gör att makt förs från planerare till sökare), om man sätter press på
organen med granskning så kommer det ge incitament att lyckas. Dock kan det ha
effekten att man satsar på de mest lovande projekten vilket regeringen skulle
gjort ändå och för pengarna som blir över köper man GUNS.
Vad fungerar då? Dela ut avmaskningsmedel, informera om
kondomer, besprutning av malaria, näringstillskott. Låt biståndsorganens
medarbetare stanna på en och samma plats och skaffa lokal kännedom istället för
att flytta runt dem. Anser att man bör tillsätta engagerade granskare som
sätter press på biståndsorganen. Man måste inse att utvärdering är något man
kan dra lärdom av och inte betyder att man bara skär ner biståndet när det inte
fungerar.
Idéer:
·
återkoppling till de fattiga
·
Ebay för utvecklingsbistånd: centralplaneringen
byts ut mot en marknadsplats för bistånd, ser 3 typer av aktörer, 1; folk på
plats som kommer med förlag på projekt, 2; folk med tekniska/praktiska
kunskaper, 3; de som skänker pengar
·
Utvecklingscheckar: Biståndsorganen avsätter
pengar till en fristående checkfond där de fattiga själva får bestämma vad de
behöver och vilken organisation som ska utföra det, sätter press då de som inte
levererar inte får pengar
Slutsats: finns inget slutgiltigt svar, men detta bör göras
för att hjälpa fattiga:
1.
se till att utförarna hålls enskilt ansvariga
för sina enskilda insatser med syfte för de fattiga att hjälpa sig själva
2.
låta dessa utförare använda sig av egna
erfarenheter inom respektive område för att hitta saker som fungerar
3.
låta dem experimentera
4.
se om det funkar genom återkoppling,
vetenskapliga test
5.
belöna framgång och straffa misslyckande
Millenium Development Goals
•
Eradicate extreme poverty and hunger
•
Achieve universal primary education
•
Achieve gender equality and empower women
•
Reduce child mortality
•
Improve maternal health
•
Combat HIV/AIDS, malaria and other diseases
•
Ensure environmental sustainability
• Develop
a global partnership for development
Development Theories
Neoclassical:
– Economic change. Work force, capital
(savings), human
capital, level of technology. Adam Smith 1776,
David
Ricardo 1817, Harrod & Domar 1950, Solow
1956
•
Structuralist:
– Economy + institutions/structures. Schumpeter
1912,
Lewis 1954, Hirschmann 1958, Rostow 1960,
Myrdal 1968,
North 1990
Marxist:
Economy + social sctructure/class relations
and struggles.
Theory about stages from slave society to
communism.
Marx & Engels 1848, Lenin (emphasised
imperialism)
•
Dependency:
– Colonialism, post‐colonialism, dependency
(”How Europe
Underdeveloped
Africa”)
–
Samir
Amin, A G Frank, 1960s, 70s
UNDP: Democracies are better at:
•
Guaranteeing property rights
•
Implementing economic reforms
•
Increasing human capital
•
Keeping fertility rates down
•
Responding to people’s needs and aspirations
•
Managing conflict and avoid civil war
•
Spreading the word about health issues
Strengthen democracy through:
•
Political parties and electoral systems
•
Checks on arbitrary power
•
Decentralization
•
Free and independent media
• Citizen participation
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar